Gastroskopické vyšetření - Klinika JL

Gastroskopické vyšetření

POPIS VYŠETŘENÍ:

Gastroskopické vyšetření je vyšetření sliznice jícnu, žaludku a dvanácterníku za pomoci endoskopického přístroje – gastroskopu. Probíhá na základě subjektivních příznaků pacienta a doporučení lékaře. Vyšetření slouží k určení stavu sliznice, případně ke zjištění zánětů, vředů či nádorů. V případě potřeby odebíráme vzorky k upřesnění diagnózy.

ALTERNATIVNÍ POSTUP:

Alternativní metodou gastroskopického vyšetření je RTG vyšetření za pomocí kontrastní látky.

PŘÍPRAVA PŘED VÝKONEM:

Před vyšetřením je důležité zůstat NALAČNO. Od 24:00 hodin proto nejezte, nepijte, nekuřte, nežvýkejte žvýkačky, nepolykejte žádné léky. Léky si můžete vzít s sebou a užít je po vyšetření. Jestliže užíváte léky na ředění krve, poraďte se s Vaším ošetřujícím lékařem. Výkon se neprovádí při akutní infekci dutiny ústní ani jiných infektech horních cest dýchacích.

PRŮBĚH VÝKONU:

Před vyšetřením je nutné vyjmout zubní protézu. Poté Vám sestra aplikuje do krku a dutiny ústní lokální anestetikum, které pomůže snížit dávivý reflex. Vyšetření se provádí na levém boku, kdy je do úst vložen náustek, přes který se zavádí gastroskop. Vyšetření nebolí, trvá několik minut. Může být však provázeno pocity na zvracení, říháním či tlakem v břiše. Dle potřeby se odebírají vzorky.

PO VÝKONU:

Po vyšetření je nutné minimálně ještě 30 minut nejíst, nepít. Dokud neodezní lokální anestezie, hrozí riziko aspirace.

MOŽNÉ KOMPLIKACE:

Alergická reakce na podaný lék, dezinfekci či náplast. Krvácení po odstranění vzorků. Výjimečně poranění či perforace části trávicí trubice.