EEG vyšetření - Klinika JL

EEG vyšetření

Elektroencefalografie je metoda, která slouží ke sledování mozkových funkcí. Elektroencefalograf je přístroj, který se skládá ze snímacích elektrod (umístěných ve speciálních EEG čepicích), zesilovače a procesoru. Přístroj snímá elektrické potenciály vznikající činností mozku pomocí elektrod z povrchu hlavy . Tyto informace po zesílení zpracovává a převádí do křivek (elektroencefalogramu) na obrazovku EEG přístroje.

Instrukce pro pacienta
EEG vyšetření nemá žádnou kontraindikaci. Lze je provádět u těhotných i u pacientů s kardiostimulátorem. EEG vyšetření je nebolestivé a není nutná žádná speciální předchozí příprava.

Před EEG vyšetřením doporučujeme:

• Umýt si vlasy a nepoužít tužidlo, gel či lak na vlasy
  • Večer před vyšetřením nebrat léky ovlivňující pozornost (pokud nejsou součástí pravidelné medikace)
  • Pacient by měl být řádně vyspalý a střízlivý
  • Není nutné vynechat pravidelně užívané léky
  • Není nutné měnit stravovací režim

Průběh vyšetření
Vyšetření provádí v EEG laboratoři EEG laborantka (zdravotní sestra se specializační průpravou).Vyšetření trvá 20-30 minut, probíhá vleže na lůžku, se zavřenýma očima. Během vyšetření je pacient opakovaně vyzván sestrou otevřít a zavřít oči, po dobu 2 minut probíhá fotostimulace (pacient je při zavřených očích osvětlován blikavým světlem), poté 2 minuty usilovně dýchá nosem, 2 minuty ústy. V určitých případech (vyšetřování poruch vědomí) se doplňuje EEG po spánkové deprivaci, kdy pacient před EEG vyšetřením nesmí spát celou noc i předchozí den. Uvedenému vyšetření předchází řádné poučení pacienta.

EEG vyšetření je prováděno zejména u pacientů s poruchami vědomí, u pacientů po operacích mozku, úrazech hlavy, zánětlivých onemocněních, u bolestí hlavy, degenerativních onemocnění apod.